Fundacja prowadzi cykliczne zajęcia dla dzieci z autyzmem. Ich celem jest rozwój umiejętności komunikacyjnych, społecznych, umiejętności zabawy i funkcji poznawczych. Działania Fundacji wypełniają lukę w obszarze wspierania małego dziecka z autyzmem lub podejrzeniem autyzmu w okresie od otrzymania diagnozy (nawet wstępnej) do podjęcia edukacji przedszkolnej. Celem tych działań jest indywidualna praca z dzieckiem mająca przygotować je do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej. Zajęcia prowadzone są przez specjalistów z różnych dziedzin: pedagogów, psychologów, fizjoterapeutów:
Konsultacja psychiatryczna
Konsultacja psychologiczna
Konsultacja psychologiczna jest najczęstszą formą wstępnego rozpoznawania trudności w rozwoju i funkcjonowaniu dziecka. Składa się z dwóch etapów, wywiadu z rodzicami oraz obserwacji dziecka. Na podstawie informacji uzyskanych od rodziców oraz danych z obserwacji specjalista przygotowuje pisemne podsumowanie wraz z dalszymi zaleceniami, które mogą obejmować m.in. pogłębioną diagnostykę lekarską, konsultacje z innymi specjalistami, podjęcie zajęć terapeutycznych.
Badanie psychologiczne (procesów poznawczych)
Badanie psychologiczne przy użyciu wystandaryzowanych i znormalizowanych narzędzi diagnostycznych służy ocenie potencjału poznawczego dziecka. Zazwyczaj obejmuje 2-3 spotkania z dzieckiem. Wynikiem końcowym badania jest pisemna informacja o rezultatach wraz z ich interpretacją.
Badanie neurologopedyczne
Diagnozę neurologopedyczną u dzieci wykonuje się w celu oceny umiejętności z zakresu kompetencji komunikacyjnych, a także prelingwalnych niezbędnych do nabywania mowy. Neurologopeda sprawdza kompetencje językowe badając mowę bierną i czynną oraz wybrane aspekty funkcjonowania poznawczego (percepcję wzrokową, słuchową, myślenie). Ponadto badanie obejmuje ocenę budowy i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego, napięcie mięśniowe w strefie orofacjalnej, odruchowe reakcje oralne, funkcje pokarmowe (połykanie, gryzienie, odgryzanie, żucie) i oddychanie.
Diagnoza procesów integracji sensorycznej
Każda terapia powinna zostać poprzedzona diagnozą w oparciu o Obserwację Kliniczną,Testy Południowo-Kalifornijskie oraz spontaniczną aktywność dziecka. Uprawnienia do diagnozy posiadają wyłącznie certyfikowani terapeuci, z ukończonym szkoleniem II stopnia. Diagnoza składa się z kilku spotkań ok. 3 – 4, w zależności od tego jak szybko dziecko nawiąże kontakt z terapeutą, od aktywności dziecka oraz jego motywacji do wykonywania zadań.
Monitorowanie rozwoju dzieci z grupy ryzyka ASD (zaburzeń ze spektrum autyzmu)
Dzieci z grupy ryzyka ASD to między innymi młodsze rodzeństwo dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym i/lub społeczno-komunikacyjnym. Monitorowanie rozwoju w odstępach kilkumiesięcznych jest rekomendowanym działaniem prewencyjnym. W przypadku zaobserwowania trudności rozwojowych na wczesnym etapie ich wystąpienia, możliwe jest podjęcie wczesnej interwencji by zwiększyć szanse na prawidłowy rozwój na dalszych etapach. Jednym z narzędzi przesiewowych autyzmu jest SACS-R. Obserwacja przy użyciu skali SACS-R odbywa się bezpłatnie, w ramach Programu Badabada realizowanego przez Fundację Synapsis, pod warunkiem zgody rodziców na udział w projekcie.
Zajęcia z psychologiem
Indywidualne zajęcia z psychologiem mogą przyjąć formę wsparcia ogólnorozwojowego dziecka, oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na różnorodne deficytowe lub zaburzone obszary funkcjonowania dziecka lub pomocy psychologicznej w sytuacji różnorodnych doświadczeń dotykających całą rodzinę, jak przeprowadzka czy rozwód rodziców. Szczegółowe cele zajęć ustalane są wspólnie z rodzicami dziecka.
Zajęcia logopedyczne
W zależności od aktualnych potrzeb i możliwości dziecka w ramach zajęć logopedycznych realizowane są cele z zakresu budowania i rozwijania kompetencji komunikacyjnych i językowych. Na zajęciach zajmujemy się wdrażaniem i rozbudowywaniem komunikacji wykorzystując alternatywne i wspomagające metody komunikacji, rozwijaniem kompetencji językowych, wtym takżewywoływaniem głosek, korygowaniem wad wymowy, rozbudowywaniem słownika biernego i czynnego, programowaniem języka, a także wspieraniem funkcjonowania poznawczego co obejmuje ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej, myślenia, a także motoryki małej.
Fizjoterapia pediatryczna
Obejmuje swoim działaniem dzieci i młodzieżz neurologicznymi zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, schorzeniami ortopedycznymi oraz wadami postawy. Diagnoza oraz ocena rozwoju motorycznego dziecka powinny być świadczone tylko przez dyplomowanego fizjoterapeutę. Fizjoterapeuta po wnikliwej obserwacji, badaniu oraz wywiadzie dotyczącym rozwoju dziecka od urodzenia, będzie mógł dobrać odpowiednie metody terapeutyczne dostosowane do możliwości i wieku dziecka. Zajęcia odbywają się indywidualnie.
Fizjoterapia metodą NDT Bobath
Głównym celemmetody NDT-Bobath jest pomoc dziecku we wszechstronnym rozwoju tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać swe możliwości na tyle, na ile pozwala istniejące uszkodzenie Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN). Usprawnianie według koncepcji NDT-Bobath jest szczególnie przydatne w leczeniu niemowlątoraz dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ może być łatwo włączone w ich biologiczny rytm dnia. Prawidłowo wykonywane zabiegi pielęgnacyjne, karmienie, noszenie dziecka, czy zabawa z nim są odpowiednimi momentami do utrwalania ruchów ćwiczonych przez fizjoterapeutę podczas terapii. Nieodłącznym elementem terapii NDT Bobath jest edukacja rodziców. To właśnie rodzice są największym wsparciem dla swojego dziecka w tym wczesnym okresie i dlatego tak ważne jest by w każdej sesji uczestniczyli aktywnie – zadawali pytania i uczyli się jak stymulować rozwój swojego malucha. Terapia prowadzona jest w sposób przyjazny i bezstresowy dla dziecka.
Terapia integracji sensorycznej (SI)
Terapia metodą Integracji Sensorycznej dedykowana jest przede wszystkim dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które ujawniają trudności w codziennym funkcjonowaniu. Dodatkowo może być terapią wspomagającą dla dzieci z niepełnosprawnością, m. in. u osób z zespołami genetycznymi, mózgowym porażeniem dziecięcym, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD i wiele innych. Terapia odbywa się w sali specjalnie do tego przystosowanej i wyposażonej w odpowiednie przyrządy, dzięki którym w prawidłowy sposób stymulowany jest układ przedsionkowy, proprioreceptywny oraz dotykowy. Dziecko uczy się poprzez zabawę, a indywidualny kontakt z terapeutą daje poczucie bezpieczeństwa i buduje więź między terapeutą a dzieckiem.